@DeStudentcoach


Een boekbespreking

Om maar met de deur in huis te vallen. Ons samenleven raakt steeds meer doordrenkt van social media. Hyves kent in Nederland ruim 9 miljoen leden, Facebook benadert dit aantal met rasse schreden en we Twitteren er met zijn allen in grote getale lustig op los. Social Media gebruiken we niet meer vrijblijvend. Bedrijven en instellingen hebben ze geïntegreerd in hun communicatie- en marketingbeleid - nou ja, sommige - en de generaties van na 1990 leven niet meer zonder social media.

Het brede gebied van social media kent ook zijn specifieke toepassingen en doelgroepen. 'Hoe komt ik aan een leuke baan via social media?' bijvoorbeeld. Een onmiskenbare niche vormt de studentenpopulatie, actief met social media, maar veelal ongericht, zeker in verband met hun studeren. Het boek @DeStudentcoach - verkrijgbaar als paperback en als eBook - speelt hierop in.

Waarover gaat @DeStudentcoach?
Het studieleven van de student verdelen de auteurs op vrij klassieke wijze onder in een aantal gebeurtenissen. Van het kiezen van een studie via o.a. het schrijven van een werkstuk, het houden van een presentatie tot het jezelf 'in de markt zetten' ten behoeve van een stage en een baan. Bij elk van die gebeurtenissen beschrijft @DeStudentcoach hoe je social media kunt inzetten om je doel te bereiken. Natuurlijk komen Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn aan de orde, maar ook het jezelf profileren via een blog. In het boek wordt niet moeilijk gedaan. De auteurs geven stap voor stap aan hoe je begint met een bepaald social medium, hoe je het kunt inzetten voor een bepaald doel en wat de valkuilen zijn. Het boek eindigt met de beschrijving van een aantal handige 'tools', zoals Dropbox en Evernote.

Is het boek hiermee alleen een gids 'Social Media for Dummies'? Neen, allerminst, hoewel ook dummies het boek zullen toejuichen. Juist de beschrijving van hoe social media werken, gekoppeld aan een inhoudelijk thema als het studieleven van een student, werkt prima en geeft het boek een meerwaarde. Iedere student kan onmiddellijk aan de slag en maakt met behulp van social media meer van zijn studie dan zonder.

Waarover gaat @DeStudentcoach niet?
Naar het gebruik en de effecten van social media is inmiddels behoorlijk wat onderzoek gedaan. Resultaten van dit soort onderzoek vinden we niet terug in @DeStudentcoach. Het boek blijft bij wat het belooft: een handzame, praktische gids zijn voor studenten.

Voor wie is @DeStudentcoach bedoeld?
Wat mij betreft, is het boek verplichte literatuur voor iedere student om één simpele reden: je hebt er wat aan, dus ben je gek om het niet te gebruiken. Maar hiermee is niet alles gezegd. Ook docenten kunnen er plezier aan beleven. Natuurlijk als het gaat om het eigen gebruik van social media - heel wat vooroordelen kunnen dan in de prullenbak. Maar ook als nuttig hulpmiddel voor wat bij velen een zwak punt is. Weinig docenten slagen erin zichzelf te profileren in een bredere gemeenschap dan hun eigen kringetje en met de eis van valorisatie neemt een bepaalde druk toe. Dit boek kan hen helpen zichzelf ook te profileren buiten de eigen beperkte kring.

Hoe nu verder?
Het onderwijs verandert van een top down controlerend instituut naar een situatie van samenleren 3.0, waarbij de verantwoordelijkheid meer bij de student komt te liggen. Dan ligt een klassieke indeling in events minder voor de hand, maar worden andere vragen ook actueel. Ik noem er een paar:
  • Student: Hoe kan ik social media gebruiken om bepaalde leerdoelen te behalen zonder alleen die cursus te volgen?
  • Docent: Hoe kan ik social media gebruiken om meer recht te doen aan de verschillende leerstijlen binnen mijn groep studenten?
  • Student: Hoe kan ik social media gebruiken om informeel leren te integreren in mijn formele studietraject?
  • Docent: Ik wil graag dat studenten ook onderling kennisdelen. Hoe kan ik social media hiervoor inzetten?
@DeStudentcoach past perfect binnen het klassiek opgezette onderwijs 1.0. De uitdaging zal zijn om ook met behulp van social media het onderwijs minder eenzijdig, minder eenrichtingsverkeer en meer flexibel en meer eigentijds te maken, zowel voor de student als voor de docent. Samenleven 3.0 vraagt hierom. Willen de auteurs hier ook eens over nadenken? Alsjeblieft?

De auteurs
Inge van Erkel [@IngeVANErkel] is loopbaancoach.
Simone Levie [@SimoneLevie] is deskundige op het gebied van social media.

Het boek met kortingsbon
http://www.destudentcoach.nl/

2 opmerkingen:

  1. Beste Hans, ik deel je mening, zie mijn blog van vorige week: http://jurroencluitmans.blogspot.com/2011/08/de-identiteit-van-destudentcoachttp.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jurroen,

    Bedankt voor je reactie.
    Heb inmiddels je blog gelezen en mooi: we zijn het zeer eens. Nu de volgende stappen nog:
    * studenten en docenten via deze uitgave op 1 lijn krijgen
    * werken aan het vervolg samenleren 3.0

    Een groet,

    Hans van Driel

    BeantwoordenVerwijderen